fredag 19 mars 2010










"Engine-breaker" är avklarad!! 4 varv runt Erg Chebbi i sann Baja-stil med full gas. Kontrollerna satt i de högsta dynerna och givetvis var man tvungen att hinna inom utsatt tid för att få köra alla. Dagens mål för undertecknad var att få köra alla 4 och sen ta sig upp för öknens största dyn.

Dagen började segt, hals och näsa helt igenproppat och benet riktigt stelt. Men En fet frulle med konserverade våfflor med Nutella så var man igång.

Varv 1 gick oerhört segt för både mig o Klas. Armarna var som spaghetti och benet gjorde ont fett. Men man kan koncentrera sig på hur ont det gör eller på hur kul man kan ha. Jag gjorde det sista. Andra varvet började det flyta bättre. Dock tog jag o Klas en felsväng uppför baksidan på den högsta dynen. Jag flög över styret över dynkanten i storstil och Klas ramlade i backen upp. Sen var det kört att hitta varandra. Jag spottade ut 20kg sand och tog mig till kontrollen, väntade några minuter, men fortsatte sedan. Nu började man få upp lite tempo. I en kontroll träffade jag Björn och vi höll sedan kontakten till slutet. Alltid kul att hänga på nån som man känner så man kan bli lite hetsad. Tredje varvet började jag hissa trottlarna rejält för att vara riktigt taggad på sista varvet och verkligen dra på. Lärde mig hur man reder ut högfartsvobbel, mer gas.. :-) Var oerhört spårigt på baksidan som var platt och riktigt snabbt i Baja-stil, men jag lät hojen vobbla på som den ville och hittade flytet. Riktigt skön körning. Några dumma vältningar uppför smådynerna, blev lite småkaxig då 950 är så lätt att få uppför dynerna, körde i hasplåten några gånger och drog dit. Sista CPn checkades och sedan drog jag gasvajern två varv runt styret och siktade på en orörd brant vägg på monsterdynen och satte av. Fullt på trean för att halvvägs smälla i tvåan, lite wheelie och sedan var man uppe. Fy FAN vilken skön känsla!!

Träffade sedan Klas uppe på dynen, han hade haft problem och ramlat o fastnat många gånger och fick tyvärr inte köra sista varvet. Men det kompenserade han med att dra uppför det allra brantaste partiet på dynen, som tur väl är har jag det på film!

Hojarna börjar se riktigt härjade ut, Klas sidotank läcker, praktiskt taget allt är repat och buckligt, men fortfarande är vi in good shape!

Igår brydde vi oss ju inte om resultaten, men lik förbannat kom jag på 84e plats trots endast ett varv av fyra och Klas på 91 trots ett halvt varv. Säger kanske lite om svårigheterna..

Idag hoppas jag få en hyfsad placering för dagen. Inte viktigt alls men väldigt roligt. Vi kommer inte att återvända till öknen (TYVÄRR), imorrn går vägarna tillbaka mot Missor-Nador. Skönt att vara klar tidigt, 3h var tidsgränsen så man hinner med lite pulande och nån kall öl.

Lite bilder dårå...

6 kommentarer:

  1. Bra kämpat! Man blir riktigt sugen på en trevlig filmkväll framöver... :-)

    SvaraRadera
  2. Vilka vyer :) helt otroliga!

    SvaraRadera
  3. Så jävla fett...jag kräver en liten film kväll/ föredrag på nästa GTA evenemang.
    Mvh. Rodde

    SvaraRadera
  4. Håller med.. jag slänger in lite pils i kylen så du inte blir torr i halsen av allt "ökensnack" hemma. =) Sjukt porriga bilder! Tur du köpt ny stor-Tv hemma som du ska bjuda oss grusvänner att komma å kika på era filmer! ;-)

    SvaraRadera
  5. Jag blir också sugen på att få se lite rörliga bilder. Du vet var brevlådan bor.

    SvaraRadera