torsdag 18 mars 2010

Idag var det dags för rallyts mest krävande dag; "King Stage"!

Allt började med en masstart in i "the Master of the Ergs", Erg Chebbi. Skönt med adrenalin där och grymt skön körning. Tyvärr lyckades jag dra min ljumske rejält ganska omgående då min fot fastnade i nåt. Hojen rullade mest på 1an o 2an på fullt varv och klättrade med sitt TerraFlex som en jäkla bergsget! Otrolig känsla att mata upp för gigantiska dyner o blicka ut. Ibland vart dom väl branta när vi väl tittade ner, nån gång lutade det praktiskt taget rakt ner, men ser man bara till att sikta rakt ner och inte svänga med styret är det lugnt. Körningen i dynerna tycker jag ha funkat mycket bättre än jag trodde för mig, skönt flyt. Givetvis en massa tappande hit o dit i det mjukaste när man tvekat och nån gång flög jag över styret och lyckades landa på den enda stenhårda grusplätten i hela ergen. Tyvärr lyckades även Klas flyga över styret efter att ha övermannat en gigantisk dyn efter en liten felsväng där vi skildes åt. Oftast måste man göra snabba beslut och väntar man en millisekund måste man ta konsekvensen för det och fortsätta på utslagen väg. Oftast går det bra, men Klas hade otur och åkte uppför en jätte och kom lite för fort. Tur att han hade kameran igång, snygg flygtur! Som om inte det räckte var han tvungen att ta sig ner för dynen på andra sidan nerför en praktiskt taget vertikal vägg. Jag stod några sanddyner nedanför o såg på och mådde illa bara jag såg honom slita o ramla, slita o ramla. Som om inte det heller räckte var han tvungen att köra rakt ner i en oerhört stor gryta, men han kom uppför det med. Han var lite snurrig så valde att stanna vid nästa CP. Jag fortsatte då jag ville sätta iaf ett varv av fyra och det gjorde jag också. Hade förmodligen klarat två varv också, men valde att vila ljumsken så man klarar resten av rallyt. Calle, Ronnie och Danne satte sina 4 varv nåt grymt snabbt och var helt opåverkade av ansträngningen, sjukt imponerande! Måste iaf varit en topp 10 tid.
Vi har fått grymt fina filmer från dagens körning, lägger upp när jag kommer hem, lite för stora filer och jag är ingen hacker som Ronnie Bod.

Fördelen med att vänta på någon är att man får gott om tid att ta in omständigheterna, känns helt otroligt att göra det man gör, bästa jag någonsin gjort och givetvis en dröm som går i uppfyllelse. Önskar alla offroaders att få uppleva nåt liknande. Glömde kabeln i väskan så jag ska försöka lägg upp bilder senare ikväll. Sen en fråga, hur fasen lyckas man bli förkyld mitt i öknen? Grymt löjligt av min veka kropp att bli förkyld och dessutom helt onödigt...

Imorrn är det dags "Engine-breaker"; varvlopp, 4 varv på full gas, kan bli jäkligt intressant. Avslutas dessutom men den gigantiska 180m dynen brevid hotellet. Jag SKA upp...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar